USTAVNOM SUDU SRBIJE
INICIJATIVA ZA OCENU USTAVNOSTI
ZAKONA O PRAVOSUDNOJ AKADEMIJI
„SL. GLASNIK RS”, br. 104/2009
Podnosilac: Udruženje sudijskih i tužilačkih pomoćnika Srbije, Beograd,
ulica Vinogradski venac broj 34/18, čiji je zakonski zastupnik predsednik
Udruženja Nenad Stefanović.
Podnosim inicijativu za ocenu ustavnosti člana 7 stav 2 i člana 40 stav 8, 9
i 11 Zakona o pravosudnoj akademiji (Sl. Glasnik RS broj 104/09) zbog toga što nisu
u saglasnosti sa članom 3 stav 2, članom 4, članom 6, članom 21, članom 77, članom
147, članom 153 stav 1, članom 154, članom 164 i članom 165 Ustava Republike
Srbije.
O b r a z l o ž e nj e
Članom 7 stav 2 Zakona o pravosudnoj akademiji propisano je da je jedan od
članova Upravnog odbora Pravosudne akademije i državni sekretar u ministarstvu
nadležnom za pravosuđe zadužen za stručno usavršavanje zaposlenih u pravosuđu.
Članstvo državnog sekretara u Upravnom odboru Pravosudne akademije predstavlja
sukob interesa, budući da član 3 stav 6 Zakona o pravosudnoj akademiji propisuje da
ministarstvo nadležno za pravosuđe vrši nadzor nad zakonitošću rada Akademije.
Shodno tome, sporne odredbe predviđaju da državni sekretar u ministarstvu
nadležnom za pravosuđe istovremeno ima nadzorna ovlašćenja nad radom Akademije
u kojoj ima upravljačku funkciju. Pri tom treba imati u vidu da državni sekretar,
kao član Upravnog odbora Akademije, prima naknadu za vršenje te funkcije, što je
propisano članom 7 stav 5 Zakona o pravosudnoj akademiji. U vezi sa ocenom da li
postoji sukob interesa, u konkretnom slučaju treba uzeti u obzir i pravni stav
Agencije za borbu protiv korupcije od 07.04.2010. godine, prema kome Agencija ne
daje saglasnost na vršenje druge funkcije ako između organa u kojima se vrše javne
funkcije ima odnosa nadzora ili kontrole, a takav odnos u konkretnom slučaju
postoji.
USTP smatra da između ove dve funkcije postoji sukob interesa, te da je
sporna odredba u suprotnosti sa članom 6 Ustava Republike Srbije, koji propisuje
da niko ne može vršiti javnu funkciju koja je u sukobu sa njegovim drugim
funkcijama, poslovima ili privatnim interesima, kao i da se time krši princip
vladavine prava ustanovljen članom 3 stav 2 Ustava.
U vezi sa spornim pitanjem da li se na osnovu člana 6 Ustava zakonom može
propisati mogućnost istovremenog vršenja funkcija koje su u sukobu interesa i da
li se time krši princip vladavine prava, Ustavni sud je već zauzeo stav da to nije
dopušteno u obrazloženju Odluke I Uz-1239/2010 u delu koji glasi:
„Ustavni sud je ocenio da, iz prethodno iznetih razloga, sledi da se
osporenom odredbom Zakona krši i načelo o zabrani sukoba interesa utvrđeno u
članu 6 Ustava. Naime, kako je Ustavom utvrđeno da se postojanje sukoba interesa i
odgovornost pri njegovom rešavanju određuje ne samo Ustavom već i zakonom (član 6
stav 2 Ustava), a ustavno načelo utvrđuje da niko ne može vršiti državnu ili javnu
funkciju koja je u sukobu sa njegovim drugim funkcijama, poslovima ili privatnim
interesima (član 6 stav 1 Ustava), to znači da zakon kojim se određuje postojanje
sukoba interesa ovo pitanje može urediti samo u skladu sa navedenim ustavnim
načelom. Sud je ocenio i da je osporena odredba Zakona nesaglasna i načelu
vladavine prava koje, u članu 3 stav 2 Ustava između ostalog utvrđuje da se
vladavina prava ostvaruje i povinovanjem vlasti Ustavu i zakonu, kao i načelu
podele vlasti iz člana 4 Ustava. Ustavni sud ukazuje da se ustavno ovlašćenje
zakonodavca da odredi kada postoji sukob interesa ne može tumačiti i kao
ovlašćenje da se u situacijama kada nije izričito propisano da postoji sukob
interesa između tačno definisanih javnih funkcija, isključi postupak utvrđivanja
da li sukob interesa konkretno postoji ili ne.“
Članom 40 stav 8 i 9 Zakona o pravosudnoj akademiji propisano je da je
Visoki savet sudstva dužan da, prilikom predlaganja kandidata za izbor sudije
prekršajnog ili osnovnog suda, odnosno zamenika osnovnog javnog tužioca,
predloži kandidata koji je završio početnu obuku u Akademiji, prema uspehu
ostvarenom na početnoj obuci, te da ukoliko među prijavljenim kandidatima nema
kandidata koji su završili početnu obuku, može predložiti kandidata koji
ispunjava opšte uslove za izbor. Navedeno zakonsko rešenje nije u skladu sa
članovima 4, 147, 153, 154, 164 i 165 Ustava, kao i odredbama Zakona o sudijama,
Zakona o javnom tužilaštvu, Zakona o Visokom savetu sudstva, Zakona o Državnom
veću tužilaca, kojima je utvrđena isključiva nadležnost i ovlašćenje Visokog
saveta sudstva i Državnog veća tužilaca da predlažu kandidate za izbor sudija i
zamenika javnih tužilaca. Istovremeno, uslovi za izbor sudija i zamenika javnih
tužilaca su utvrđeni Zakonom o sudijama, odnosno Zakonom o javnom tužilaštvu, a
među propisanim kriterijumima za izbor na navedene funkcije nije predviđena
potvrda o završenoj početnoj obuci Pravosudne akademije. Nametanjem obaveze da se
izbor vrši prema listi kandidata koju utvrđuje Pravosudna akademija, ustanova
koja je pod kontrolom izvršne vlasti - Ministarstva pravde i državne uprave, pri
čemu su kandidati odabrani od strane iste ustanove i to po pravilima koje je sama
propisala, Visokom savetu sudstva i Državnom veću tužilaca se oduzima pravo
vršenja izbora kandidata koje predlažu za izbor Narodnoj skupštini, a koje pravo
i obaveza su utvrđeni Ustavom. Time se zapravo iz procesa izbora sudija i zamenika
javnih tužilac u potpunosti isključuju oni organi koji su ustavom definisani kao
garanti nezavisnost i samostalnost sudova i sudija, odnosno samostalnosti javnih
tužilaca i zamenika javnih tužilaca i time se praktično svode na puke izvršioce
odluka Pravosudne akademije.
Na ovaj način se krše i opšteprihvaćena pravila međunarodnog prava o
nezavisnosti i samostalnosti sudske vlasti od zakonodavne i izvršne vlasti i
načelo podele vlasti.
Za ocenu uticaja ovih odredbi na predlaganje kandidata za nosioce pravosudnih funkcija i ostvarivanje ustvanih ovlašćenja Visokog saveta sudstva i Državnog veća tužilaca treba uzeti u obzir i član 26 stav 3 Zakona o pravosudnoj
akademiji kojim je propisano da se broj polaznika početne obuke Pravosudne
akademije utvrđuje na osnovu procene broja slobodnih sudijskih mesta u
prekršajnim i osnovnim sudovima, odnosno mesta zamenika u osnovnom javnom
tužilaštvu u godini koja sledi nakon godine u kojoj korisnici završavaju početnu
obuku, uvećanom za 30%. Time se u potpunosti eliminiše svaki uticaj Visokog
saveta sudstva i Državnog veća tužilaštva na predlaganje kandidata za nosioce
pravosudnih funkcija, jer će prema spornom zakonskom rešenju kandidata koji su
završili početnu obuku Pravosudne akademije biti uvek više nego slobodnih
mesta u sudovima i tužilaštvima.
Članovima 29 - 33 Zakona o Pravosudnoj akademiji uređen je prijemni ispit
polaznika početne obuke Pravosudne akaddemije, čijom analizom se može nesporno
utvrditi da se sposobnosti za vršenje sudijske i tužilačke funkcije (član 29)
između ostalog utvrđuje i takozvanim testom ličnost (Član 31 stav 2), čiji sadržaj
ovim Zakonom nije utvrđen. Istovremeno, Zakon predviđa da za sprovođenje testa
ličnosti Ispitna komisija angažuje stručna lica (član 32 stav 4), a kandidat koji
dobije ocenu ''ne zadovoljava'' na testu ličnosti nije položio prijemni ispit (član
33 stav 3 Zakona). Kada se navedene odredbe dovedu u vezu sa spornim stavovima 8 i 9
člana 40 Zakona o Pravosudnoj akademiji može se zaključiti da presudnu ulogu u
celokupnom postupku izbora sudija i zamenika javnih tužilaca, umesto Visokog
saveta sudstva i Državnog veća tužilaca, zapravo imaju neidentifikovana stručna
lica angažovana od strane Ispitne komisije Pravosudne akademije, čija struka i
stepen obrazovanja nisu definisani, a koji vrše procenu sposobnosti kandidata za
obavljanje pravosudne funkcije po neutvrđenim kriterijumima.
Nadalje, primenom pravila o predlaganju isključivo kandidata koji su
završili početnu obuku Pravosudne akademije praktično se stavljaju van snage član
46 Zakona o sudijama i član 82 Zakona o javnom tužilaštvu kojima se prilikom
izbora i predlaganja za izbor sudija i tužilaca zabranjuje diskriminacija po bilo
kom osnovu i obezbeđuje odgovarajuća zastupljenost pripadnika nacionalnih
manjina u pravosuđu. Naime, odredbe spornog zakona o Pravosudnoj akademiji
favorizuju kandidate koji su završili početnu obuku Pravosudne akademije u
odnosu na sve druge kandidate koji su ispunili opšte uslove za izbor predviđene
Zakonom o sudijama i Zakonom o javnom tužilaštvu, uvodeći na taj način ''dvostruki
kolosek'' u načinu izbora nosilaca pravosudnih funkcija, što je u suprotnosti sa
članom 21 i 53 Ustava. Takvo zakonsko rešenje je takođe u suprotnosti i sa članom
77 Ustava, koji jemči ravnopravnost pripradnicima nacionalnih manjina u vođenju
javnih poslova i zapošljavanju u javnim službama, budući da Zakona o pravosudnoj
akademiji nema odredbe kojima se jemči odgovarajuća zastupljenost pripadnika
nacionalnih manjina među kandidatima za upis. Drugačije propisivanje načina
izbora sudija i tužilaca u odnosu na zakone kojima se to pitanje uređuje na celovit
način, odnosno derogiranje pravila o izboru iz redova pripadnika manjina
suprotno je principu jedinstva pravnog poretka jer se radi o osnovnim principima
na kojima je taj pravni institut zasnovan u smislu odluke USS I Uz-231/09.
Nezavisno od čisto ustavnopravnih razloga, predloženi način predlaganja sudija i tužilaca isključivo iz reda kandidata koji su završili početnu obuku
Pravosudne akademije ne obezbeđuje ni izbor najboljih kadrova za pravosudne
funkcije, čime se ugrožavaju opšti interesi građana Republike Srbije. Pažljivom
analizom odredbi ovog Zakona može se utvrditi da su lica koja obavljaju poslove
sudijskih i tužilačkih pomoćnika stavljena u položaj da ne mogu biti kandidati za
izbor na pravosudne funkcije budući se daje apsolutna prednost polaznicima
početne obuke Pravosudne akademije, bez obzira na praktično iskustvo koje je
svakako na strani sudijskih i tužilačkih pomoćnika. Zakon o pravosudnoj akademiji
članom 50 propisuje čak da sudijski i tužilački pomoćnici imaju poseban program
obuke, odnosno da ne pohađaju početnu obuku. Kako polaznik početne obuke
Pravosudne akademije mora da zasnuje radni odnos na određeno vreme u Akademiji,
to istovremeno primorava pomoćnike koji su zaposleni na neodređeno vreme da
napuste posao, ukoliko žele da se obučavaju na Akademiji. Istovetna je situacija sa
kandidatima koji dolaze iz advokature, privrede i državnih službi. Predloženo
rešenje popunjavanja funkcija samo jednom vrstom kandidata je u suprotnosti sa
preporukama Konsultativnog saveta evropskih sudija izraženim u Mišljenju br.
4/2003 koje upravo insistira na različitosti profesionalnih biografija sudija i
neophodnosti značajnog perioda profesionalne prakse u stručnom okruženju nakon
završetka školovanja. U tom smislu u stavu 30. Deklaracije se navodi: „ ... usvajanje
sistema kombinovanja različitih vrsta regrutovanja može takođe imati prednost u
različitosti sudijskih biografija“.
Na kraju, podnosioci inicijative smatraju da se pitanje izbora sudija i
tužilaca ne može uređivati zakonom koji je samo osnivački akt ustanove za vršenje
obuke, što jasno proizilazi iz člana 1 Zakona o Pravosudnoj akademiji, kojim je
propisano da se navedenim zakonom osniva Pravosudna akademija i uređuje njen
status, delatnost, organi upravljanja i finansiranja, kao i početna i stalna obuka
sudija, javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca, obuka sudijskih i tužilačkih
pomoćnika i pripravnika i obuka sudskog i tužilačkog osoblja. Naročito se to
pitanje ne može urediti na improvizovan i nejasan način kroz član 40 koji ima 13
stavova kojima se pokušava urediti čak 8 različitih pitanja, što je nedopušteno
sa stanovišta struke i nauke, jer se time narušava načelo vladavine prava i
jedinstva pravnog poretka.
Član 40 stav 11 Zakona propisuje da „Ako kandidat koji je završio početnu
obuku u roku od 3 godine računajući godine u kojima je Narodna skupština birala
sudije prekršajnih ili osnovnih sudova, odnosno zamenike osnovnih javnih
tužilaca od dana dobijanja uverenja o završenoj početnoj obuci ne počne da obavlja
funkciju sudije prekršajnog ili osnovnog suda odnosno zamenika osnovnog javnog
tužioca ta činjenica će se uzeti u obzir prilikom predlaganja za izbor na ove
funkcije“. Na ovu odredbu se u osnovi odnose primedbe iz prethodnih stavova u
vezi sa saglasnosti sa Ustavom. Dodatno se mora staviti primedba da ovakva odredba
nije u skladu sa članom 3 Ustava, odnosno sa načelom vladavine prava, jer je nejasna,
a njome se pokušava urediti pitanje izbora nosilaca pravosudnih funkcija, koje je
od bitnog značaja za ostvarivanje nezavisnosti sudstva.
Predlažemo sudu da pokrene postupak i donese odluku da član 7 stav 2 i
član 40 stav 8, 9 i 11 Zakona o pravosudnoj akademiji (''Sl. Glasnik RS'' broj 104/09) nisu u saglasnosti sa članom 3 stav 2, članom 4, članom 6, članom 21, članom 53,
članom 77, članom 147, članom 153 stav 1, članom 154, članom 164 i članom 165
Ustava Republike Srbije i opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava.